Tarnowski J. Poznać siebie rozumieć innych, pedagogika&media
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->J.mus/ ItimowskiPOZNAĆ SIEBIE,ROZUMIEĆ INNYCHJanusz TarnowskiPOZNAĆ SIEBIE,ZROZUMIEĆ INNYCHO F IC Y N A W SP Ó ŁC ZESN A - 1996ZdjęciaPaweł Borecki, Stefan Sadowski© Copyright by Oficyna Współczesna, 1996ISBN 83-85185-21-6Oficyna Współczesna we Wrocławiu - 1996Druk: Bonami, ul. 27 Grudnia 19, wejście: ul. Kantaka 8/961-737 Poznań, Tel. (0-61) 51-67-88SPIS TREŚCIw yd aw cy..................................................................................................................... 3Wprowadzenie..........................................................................................................7Dyspozycje podstawowe...................................................................................... 10Tabela typów.............................................................................................................. 13Dyspozycje uzupełniające................................................................................... 15Metody rozpoznania typuosobowości............................................................. 181. Kwestionariusz Mucchielliego-Verdiera.......................................................202. Kwestionariusz - test układu autora...............................................................253. Wykaz odpowiedników morfologicznych.............................................. 314. Wykaz odpowiedników graficznych.............................................33VI. T y p y ................................................................................................................................. 371. N erw o w ie c...............................................................................................................372. Flegmatyk.................................................................................................................... 403. Sang w in ik..................................................................................................................434. Sentymentalny................................................................................................465. Pasjonat................................................................................................................... 506. A m o rfik...........................................................................................................527. A patyk...................................................................................................................... 568. C h o le ry k ................................................................................................................. 58Ocli.II.III.IV.V.Od wydawcyPoznać siebie i poznać innych - po to, by zrozumieć ich sposóbmyślenia, odczuwania i reagowania-to wiedza zasadnicza i niezbędnaw wielkiej sztuce życia. Wiedza ważna dla każdego, szczególnie jednakdlawychowawców.Rodzice i nauczyciele muszą wniknąć w psychikędziecka, by wychowując, prowadzić je zgodnie z jego wewnętrznądyspozycją. Nieodczytanie czy złe odczytanie cech i możliwości psychicznych wychowanka okaże się przeszkodą w jego rozwoju.Nasza książka służy pomocą w zdobyciu potrzebnej wychowawcom wiedzy teoretycznej i praktycznej oraz wykorzystaniu jej na codzień. Inaczej skorzystają z niejnauczyciele,inaczejrodzice.Ciostatni może nie będą posługiwać się testami, wypełniając kwestionariusze - choć im także mogą one pomóc w swobodnej rozmowiez dziećmi. Rodzice dysponują o wiele obfitszym materiałem obserwacyjnym niż nauczyciele, a także intuicją rodzicielską. Trzeba jąjednak podbudować pogłębioną wiedzą psychologiczną. Wyjaśni imona wiele trudności, pytań, problemów pojawiających się na codzień w życiu rodzinnym. Dla nauczycieli głównym i niezastąpionym instrumentem będą podane i omówione w tej książce kwestionariusze - testy psychologiczne. Wychowawca mający dobrą więź zwychowankami, opartą na życzliwości i zaufaniu, może najpierwzachęcić, a potem wprost zaprosić uczniów do przeprowadzeniatestu. Uzyskany wynik pozwoli im lepiej zrozumieć samych siebie ipodjąć bardziej świadomą, konkretną i zdecydowaną pracę nadsobą. Młody człowiek, poznawszy swoje wnętrze, łatwiej rozwiniepozytywne cechy osobowości i skuteczniej przeciwstawi się predyspozycjom negatywnym. Zachęci się do twórczej pracy nad kształtowaniem siebie. Zacznie też inaczej-o wiele lepiej -funkcjonowaćw grupie, którą tworzy klasa.Również i wychowawca skorzysta bardzo wiele z przeprowadzonych badań: Pozna ucznia, ujrzy go w szerszym kontekście i lepiejzrozumie, skąd biorą się jego trudności w domu i w szkole. Dostrzeżejego zalety, które nie od razu dają się poznać przy powierzchownejobserwacji. Pozwoli to wychowawcy oprzeć się na pozytywnych3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]